2013-02 Snoeien en speuren

Sleedoornpage-eitjes zoektocht 2013 te Soest, vervolg

Februari 2013, door Violet Middelman


Op 10 februari zouden we de zoektocht naar de Sleedoornpage-eitjes te Soest hervatten. Onze eerste zoektocht op 26 januari hadden we halverwege moeten staken omdat een sneeuwbui verder zoeken onmogelijk maakte. Maar helaas, op 9 februari viel er weer een redelijke laag sneeuw waardoor de geplande zoektocht op 10 februari niet door kon gaan. We verplaatsten het naar de week erop en hoopten op beter weer.


Op woensdag 13 februari gingen Corry, Dick en ik aan de slag met het snoeien van de bramen op de locatie van de Sleedoornpage. Op sommige plekken werden de sleedoornstruiken volledig overwoekerd door bramentakken, daar moest iets aan gebeuren. Wij zouden zoveel mogelijk takken proberen weg te snoeien en daarna zal gemeente Soest proberen om zoveel mogelijk wortels van de bramen te verwijderen.


Voor de snoeibeurt  (Foto: Violet Middelman)


Het was een pittige klus, maar langzaam maar zeker kwam er schot in en zagen we steeds meer sleedoorn en steeds minder braam. Van gemeente Soest hadden we stevige werkhandschoenen gekregen waardoor we weinig last hadden van de doorns, dat maakte het werk redelijk te doen. Na 2,5 uur snoeien en trekken hadden we het grootste gedeelte vrij van braam. Er was nog een klein stukje dat moest, maar dat zouden we de komende zondag doen.

Na de snoeibeurt (Foto: Violet Middelman)


Zondag 17 februari, alle sneeuw was gesmolten, de zoektocht kon eindelijk door gaan. Met z’n zessen gingen we aan de slag: een deel maakte het snoeiwerk af en de rest begon vast te zoeken naar eitjes. Het duurde niet lang voordat de eerste eitjes werden gevonden. Ook het snoeiwerk was snel gedaan zodat we met z’n allen verder konden gaan zoeken naar eitjes.  In totaal vonden we er 18 eitjes bij, wat de totaalstand naar 57 bracht. Een nieuw record voor Soest (vorig record was uit 2011: 51 eitjes).

We danken iedereen voor het zoeken en snoeien!

Speuren naar eitjes (Foto: Violet Middelman)


Woensdag 20 februari, iemand van de Vlinderwerkgroep (Alrik) wilde foto’s maken van de eitjes van de Sleedoornpage. Samen gingen we naar de locatie en ik wees wat eitjes aan. Terwijl er foto’s werden gemaakt zocht ik nog even op de struiken naar eitjes, want een eitje is soms makkelijk over het hoofd te zien. En ja hoor, in het middengedeelte, waar we in januari met zo’n 11 paar ogen hebben gezocht, vond ik een eitje dat we nog niet eerder hadden gezien. En een paar minuten daarna had Alrik bingo! Prachtig, 59 eitjes in totaal dus. Natuurlijk wilden we ook eitje 60 vinden, maar dat is niet gelukt. Toch zeer tevreden met eindresultaat van 59 eitjes, dat moeten we volgend jaar maar weer zien te evenaren.

Eitjes Sleedoornpage (Foto: Alrik Hoven)